E-shop na míru, nebo krabicové řešení?
Zvažujete vytvoření nového e-shopu? Prvním krokem je důležité rozhodnutí o směru, kterým se má váš nový e-shop ubírat. Rozhodněte se, zda chcete e-shop pouze "nějak" postavit, provozovat ho bez dalších rozšíření, nebo zda plánujete jeho postupnou expanzi a vylepšování. Tyto dvě možnosti jsou klíčové při rozhodování, zda zvolit e-shop na míru nebo krabicové řešení. Dnes již neplatí, že by e-shop na míru musel stát půl milionu nebo více. Ba dokonce může být levnější, než krabicové řešení. Níže jsem udělal základní výpočet.
Hlavní rozdíl mezi e-shopem na míru a tzv. krabicí
Krabicové řešení:
- Univerzální systém, který vám nemusí rozumět.
- Převážně měsíční poplatky (až do výše několika tisíců měsíčně).
- Omezenost na šablony, které jsou časově nebo finančně náročné.
- V případě nových majitelů bez znalostí je třeba navázat spolupráci s partnery nebo nezávislé vývojáře.
- Často se vymýšlí workaroundy (obcházení problémů).
- Na každou maličkost je třeba plugin. Ty časem přestávají fungovat nebo jsou opět měsíčně zpoplatněné.
- E-shop máte do pár týdnů hotový. Ještě ten den můžete plnit produkty.
- Záleží na platformě, ale nemusíte mít dozor.
E-shop na míru:
- Systém vytvoření vám na míru.
- Jednorázová cena, minimum měsíčních poplatků.
- S designem se dá dělat opravdu cokoliv, aniž by docházelo k omezení na CLS (Cumulative Layout Shift = posuny na stránce po načtení).
- E-shop po celou dobu řešíte s jedním člověkem nebo týmem. Programátor vás už zná a zná i vaše potřeby.
- Nedělají se workaroundy, problém se řeší napřímo.
- Každá maličkost se dá naprogramovat nebo nakódovat přímo do jádra.
- Vývoje e-shopu trvá poměrně delší dobu (týdny až měsíce).
- Máte 100% jistotu dozoru nad stavbou.
Mám dlouholeté zkušenosti se správou a programování e-shopů na obou typech a z mé strany určitě vím, že většině mých klientů se z dlouhodobého hlediska vyplatí e-shop na míru, než krabicové řešení. U mých klientů už mám vytvořený systém, že jsou schopni produkty plnit do týdne od začátku práce. Během plnění klientem programuji, designuji a automatizuji, a práce je tak souběžná.
Je e-shop na míru drahý?
Nemusí být. Velmi záleží, jak velký se má stavět e-shop, co vše má umět (jak už z uživatelského hlediska, tak z hlediska administrace), kolik bude mít jazyků, měn, kolik na něm bude kategorií a produktů. Jaké se očekávají obraty, na jakých platformách bude inzerovat, s čím vším to bude propojené a automatizované a spoustu dalšího. Své klienty neomezuji na počet kategorií nebo produktů. Klidně jich můžete mít tisíce. Ale informace jsou potřebné znát, aby se vědělo, kolik se na tom stráví času. Tzn. jestli budete mít 20 produktů a za pár let 2 000, neplatíte nic navíc kvůli tomu.
Mí klienti jsou většinou malé a střední firmy a podnikatelé, start-upy, ale i naprostí začátečníci OSVČ. Téměř většinou jsme zjistili, že pro jejich potřeby by e-shop na míru stál jen pár let na měsíčních poplatcích. Někdy je návratnost dokonce do 1 roku! Tzn. že už neplatíte pouze za to, že Váš e-shop existuje na internetu, ale můžete ušetřené peníze jet na slušnou dovolenou nebo reinvestovat do rozvoje.
Někteří by namítali, že i na krabicích lze e-shop rozvíjet. S tím souhlasím, a nikde jsem nepsal, že to tak není. Ale pojďme si to ukázat na jednoduchých výpočtech. Ceny jsem bral aktuálně průměrné na české e-commerce scéně na platformách, kde mají mí klienti e-shopy.
Krabicové řešení
Malý e-shop (200 objednávek měsíčně, prům. cena za objednávku 500 Kč), 300 produktů, skladové zásoby, přímé napojení na Zásilkovnu a PPL, platební brána, napojení na Pohodu.
- Licence e-shopu: cca 1 500 Kč/měsíčně, za 5 let: 90 000 Kč.
- Sklady a Zásilkovna: většinou v ceně.
- PPL: buď to neumí nebo je zapotřebí doplněk (600 Kč/měsíčně, za 5 let: 36 000 Kč).
- Platební brána: v ceně, poplatky 1,6 % + 2,6 Kč za každou transakci.
- Napojení na banku: 200 Kč/měsíčně, za 5 let: 12 000 Kč.
- Napojení na Pohodu: 5 000 Kč za práci a 200 Kč/měsíčně (za 5 let: 12 000 Kč).
- Celkem za 5 let provozu: 155 000 Kč za e-shop + poplatky platební bráně za 127 200 Kč.
- Obrat: 6 000 000 Kč a z toho zaplatíte za provoz 282 200 Kč + inflace, tj. min. 4,7 % z obratu.
- Za 10 let - obrat 12 000 000, za provoz zaplatíte 564 400 Kč + inflace, tj. stále min. 4,7 % z obratu.
E-shop na míru u mě
Stejná konfigurace - Malý e-shop (200 objednávek měsíčně, prům. cena za objednávku 500 Kč), 300 produktů, skladové zásoby, přímé napojení na Zásilkovnu a PPL, platební brána, napojení na Pohodu.
- Jednorázová platba: cca 65 000 Kč + 100 Kč/měsíčně webhosting (za 5 let 6 000 Kč).
- Sklady a Zásilkovna: v ceně.
- PPL: v ceně.
- Platební brána, se kterou spolupracuji: v ceně, poplatky 0,98 % + 0 Kč za každou transakci.
- Napojení na banku: cca 3 000 Kč/jednorázově.
- Napojení na Pohodu: 5 000 Kč/jednorázově a 200 Kč/měsíčně (za 5 let: 12 000 Kč).
- Celkem za 5 let provozu: 91 000 Kč + poplatky platební bráně za 58 800 Kč.
- Obrat: 6 000 000 Kč a z toho zaplatíte za provoz 149 800 Kč, tj. 2,5 % z obratu.
- Za 10 let - obrat 12 000 000, za provoz zaplatíte 226 600 Kč Kč, tj. 1,89 % z obratu.
Na výpočtech je vidět, že za 5 let se dokážete ušetřit cca 138 400 Kč, které se mohou investovat do rozvoje e-shopu nebo PPC reklam (tj. 2 300 Kč/měsíčně a to Vám může udělat třeba 12 objednávek měsíčně navíc, což znamená za 5 let +360 000 Kč do obratu). Z dlouhodobého hlediska budete v lepším případě stále platit na krabici stejně, zatímco e-shop na míru se více a více vyplácí.
Stále si myslíte, že e-shop na míru musí být drahý? Pokud ne, tak jsem tu pro vás připraven vám postavit e-shop, který si zasloužíte. ?