GPSR: Nové nařízení EU - co to znamená?
GPSR (General Product Safety Regulation) je nové nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/988 ze dne 10. května 2023, které nabývá účinnosti 13. prosince 2024. Jedná se o soubor pravidel, který má za cíl zajistit bezpečnost výrobků, které se v Evropské unii dají koupit, zejména tak chrání spotřebitele. GPSR tak vyžaduje, aby spotřebitelé měli přístup k informacím o produktech, jejich bezpečnosti a výrobci. Nahrazuje především starší směrnici Evropského parlamentu a Rady 2001/95/ES ze dne 3. prosince 2001 o obecné bezpečnosti výrobků a obecné bezpečnosti produktů.
Koho se GPSR týká?
Týká se všech osob uvádějících produkty na trh EU, včetně provozovatelů e-shopů. Jedná se o:
- výrobce
- dovozce
- distributory
- prodejce (e-shopy a online tržiště)
GPSR se zkrátka vztahuje na téměř všechny produkty, ať už nové, či použité, ale i repasované a opravené za předpokladu, že je uvádíte (prodáváte) na EU trhu. Avšak každé pravidlo má své výjimky:
- humánní nebo veterinární léčivé přípravky,
- potraviny a krmiva,
- živé rostliny a zvířata,
- geneticky modifikované organismy a mikroorganismy v uzavřeném použití,
- produkty živočišného původu a vedlejší produkty,
- přípravky na ochranu rostlin,
- přepravní zařízení provozované poskytovatelem služeb,
- letadla, jejichž konstrukce, výroba, údržba a provoz představují nízké bezpečnostní riziko,
- starožitnosti,
- výrobky zřetelně označené, že mají být před použitím opraveny nebo repasovány.
Kdo je kdo podle GPSR?
Výrobce je podle Nařízení definován jako právnická nebo fyzická osoba, která uvádí produkt na trh pod svým jménem nebo ochrannou známkou, a to buď vlastní výrobou, nebo tím, že si nechá výrobek navrhnout či vyrobit.
Dovozce představuje fyzickou či právnickou osobu, která má sídlo v EU a zajišťuje uvedení produktu na trh EU z třetí země, tedy mimo EU.
Distributor je podle Nařízení každý účastník dodavatelského řetězce, kromě výrobce a dovozce, který zajišťuje dodání výrobku na trh.
Prodejce je osoba nebo společnost, která přímo prodává zboží konečným zákazníkům.
Co se musí u výrobků zobrazovat?
- Identifikační údaje výrobku - zpravidla to bývá EAN, ale může se jednat i o jiný jednoznačný identifikátor.
- Informace o výrobci - Obchodní název nebo ochrannou známku, poštovní a elektronickou adresu (e-mail), webovou stránku.
- Bezpečnostní informace - Varování, pokyny nebo upozornění pro bezpečné použití, návod k použití (ledaže výrobek lze bezpečně používat i bez takového návodu či informace).
Tyto informace musí být snadno dostupné na detailu produktu. Nařízení je takové volné a nespecifikuje, co znamená snadné. Údaje by měly být dostupné před samotným nákupem nebo přidáním do košíku. Ideálně u popisu produktu.
Nová oznamovací povinnost?
Pokud se zjistí, že některý z výrobků představuje riziko pro spotřebitele, musíte to neprodleně oznámit příslušným orgánům přes tzv. Safety Business Gateway. Oznámit to ale musíte i zákazníkům a dodavatelům, a přijmout opatření k odstranění rizika.
Odpovědnost za prodávané výrobky
Jako majitel e-shopu nesete odpovědnost za bezpečnost prodávaných výrobků. Musíte zajistit, aby splňovaly všechny platné předpisy a normy (podrobnosti níže) a zároveň dbát na jejich správné skladování a přepravu.
Povinnosti výrobců, dovozců a distributorů musíte také hlídat
Kromě nových povinností pro e-shopy jsou zde i povinnosti na výrobce, dovozce a distributory. Koncoví prodejci (standardně e-shopy) by neměli tedy prodávat produkty (výrobky), u kterých nejsou splněné tyto povinnosti:
- Ověření bezpečnosti výrobku vč. zápisu a technické dokumentace.
- Opaření výrobku (příp. jeho obalu) štítkem s údaji o výrobci a dovozci, jeho e-mailem a adresou.
- Opatření výrobku (příp. jeho obalu) jednoznačným identifikátorem (typ, série, sériové číslo apod.).
- Opatření výrobku (příp. jeho obalu) pokyny a bezpečnostními informacemi (jsou-li třeba).
Může se stát, že jako e-shop budete zároveň spadat do některé z dalších kategorií (standardně například e-shop, který plní i funkci B2B nebo pouze dovážíte zboží - výrobce / dovozce / distrubotor, plnit musíte všechny uvedené požadavky.
Časté dotazy k GPSR
- Jaké jsou sankce na nesplnění GPSR? V lepším případě kontrola a řešení domluvou, v horším případě pozastavení prodeje a finanční postihy. Kontroly budou v gesci České obchodní inspekce (ČOI) a zatím není jasné, kdo ČOI s kontrolami začne a jaké budou sankce za nesplnění.
- Kdo odpovídá za bezpečnostní informace? Především výrobce, ale prodejce musí zajistit jejich jednoduchou dostupnost a srozumitelnost.
- Co když neposkytnete všechny údaje? V tom případě nesplňujete GPSR. Požádejte výrobce nebo svého dodavatele o doplnění informací.
Proč GPSR neřešit na poslední chvíli?
- Vyhnete se sankcím - Nařízení platí od 13. prosince 2024.
- Budujete důvěru - Transparentní informace posilují důvěru zákazníků.
- Předejdete právním sporům – Nedodržení nařízení může vést k nákladným právním řízením.
- Získáte čas na úpravy produktů – Pokud zjistíte nedostatky, budete mít prostor je opravit bez časového tlaku.
- Minimalizujete riziko pozastavení prodeje – Včasné splnění všech požadavků zajistí, že váš produkt zůstane na trhu.
Článek nemusí obsahovat všechny náležitosti a může se v některých bodech mírně rozcházet. Originální informace naleznete na tomto odkazu.