Máte pět vteřin

Kollert Slavomír
21.3.2019

Prvních pět vteřin na webu je rozhodujících. Stane se z návštěvníka zákazník, který do vás vloží důvěru? Něco koupí, či vás kontaktuje s poptávkou? Nebo navždy odejde ke konkurenci?

Máte pět vteřin

na to, abyste upoutali pozornost a návštěvník neodešel ke konkurenci.

Prvních pět vteřin na webu je rozhodujících. Stane se z návštěvníka zákazník, který do vás vloží důvěru? Něco koupí nebo vás kontaktuje s poptávkou? Nebo navždy odejde ke konkurenci?

Článek byl původně napsán v roce 2019. V roce 2024 došlo k aktualizaci z důvodu, že tento článek je stále aktuální a odkazuji na něj pravidelně své klienty.

Vraťme se ale k nadpisu článku. Člověk je už od přírody líný a chce vše hned a nejlépe gratis — musíme v něm tedy vyvolat emoci a touhu, aby interagoval. Návštěvníkům bychom měli pomoc při rozhodování a také bychom měli s nimi komunikovat tak, jak očekávají. Nabízíte sekačky? Musíte mu nabídnout sekačky a ihned říct, proč má chtít zrovna tu Vaši. Pokud na stránku umístíte fotku čerstvě posekaného trávníku, co to znamená? Jste fotbalové hřiště? Nabízíte práci hodinového manžela? Jste designéři zahrad? Ne, vy prodáváte sekačky! Takže když už čerstvě posečená zahrada, tak i se sekačkou na ní. A od toho je tu pětivteřinový test. Mimochodem — hledal jsem sekačky na Googlu a po kliknutí na odkaz jsem objevil tento e-shop. Nechci ho hanit, ale všimněte si, že tam seženete všechno možné, ale na sekačky mají jen dvě malá tlačítka mezi hromadou informací. Na mobilu jsem se k první fotce sekačky dostal zhruba až uprostřed stránky...

Pětivteřinový test

Vždy po tvorbě či redesignu webových stránek a e-shopů, popřípadě při navazování marketingové spolupráce na již existujícím projektu, dělám pětivteřinový test. Jedná se o rychlý, nenáročný a zároveň kvalitní test, který objeví chyby a nedostatky na testované stránce, či stránkách.

Připravil jsem si ukázku pětivteřinového testu.

https://app.lyssna.com/preview/7582eebd079a

Proč to dělat?

Výsledek testu máte hned. Ihned jste schopni objevit slabá místa, popř. chyby a opravit je. Pokud uživatel během prvních pěti vteřin nepochopí obsah, bude nucen si informace složitě dohledávat nebo to vzdá a odejde. Vezmu konkrétní příklad nejmenované firmy, kde jsme takový test dělali na vzorku 20 lidí z cílové skupiny. Výsledky jsme zpracovali a zde jsou čísla.

  • Reklamou jsme přiváděli návštěvnost na hlavní stránku — byla nejvíce relevantní.
  • Průměrná cena za proklik (CPC) z PPC činila v té době (2021) 6,20 Kč.
  • Přiváděli jsme v průměru denně 49 návštěvníků (z PPC), tj. 9 000 Kč/měsíčně = 1470 návštěvníků.
  • Podle dat byla míra okamžitého opuštění 34,2 % a konverzní poměr 2,7 %.
  • Po úpravě úvodní stránky jsme nechali web běžet 90 dnů a provedli kontrolní analýzu na stejných kampaní.
  • Míra okamžitého opuštění se snížila na 22,7 % a konverzní poměr se zvýšil na 3,6 %.
  • To je na tomto počtu uživatelů z těchto PPC reklam nárust o 13 objednávek měsíčně více.
  • Jelikož ovšem běželo více různých reklam, celkový počet objednávek byl navýšen globálně.

Jak test funguje?

Test spočívá v tom, že testovací osobě nebo skupině osob ukážete testovanou stránku/obrázek/video pouze na pět vteřin. Následně osobě/osobám pokládáte otázky ohledně toho, co viděl. Testovaným objektem bývá nejčastěji hlavní stránka, kategorie produktů nebo produktová stránka – tam, kam chcete směřovat reklamy. Nicméně se může jednat i o video, obrázek, leták, cokoliv. Test lze aplikovat univerzálně.

Aby byl test kvalitní, měli byste si připravit otázky, na které chcete znát odpověď. Testovaný subjekt by měl umět odpovědět na následující otázky:

  1. Kdo jste?
  2. V čem podnikáte, nebo co prodáváte?
  3. Co nejvíce zaujalo pozornost?
  4. Jakou zprávu chce obsah sdělit?
  5. Působí důvěryhodně?

Není nutné pokládat konkrétně tyto dotazy nebo se omezovat jen na ně. Otázky vždy vyplývají z povahy testovacího obsahu.

Na co se zaměřit?

Ze získaných odpovědí můžete snadno zjistit, co je špatně. Například se může jednat o:

  • Logo, brand není dostatečně vidět.
  • Pozornost odvádí doplňkový obsah (obrázek, text).
  • Uživatel neví, co s tím má dělat.
  • Obsah není správně pochopen.
  • Příliš mnoho obsahu a uživatel není schopen během krátké doby vše pobrat.
  • Celkově to vypadá nedůvěryhodně.

Co s tím dál?

Na základě získaných výsledků můžete pracovat na několika částech zároveň. Můžete optimalizovat rychlost načítání, grafický design (UI), jednoduchost a srozumitelnost použití (UX) a více pracovat s obsahem a optimalizací pro vyhledávače (SEO). Pokud v nějakých částech tápete, rád Vám pomohu.

Rychlost načítání

Rychlé načítání stránek zlepšuje uživatelskou zkušenost (UX), protože uživatelé očekávají okamžité reakce a plynulý přechod mezi stránkami. Pokud se stránky načítají pomalu, uživatelé mohou být frustrováni a opustit web, čímž se zvyšuje míra odchodu (bounce rate) a snižuje se šance na konverzi. Studie ukazují, že i malá prodleva v načítání může výrazně snížit míru konverze. Navíc rychlé stránky jsou často lépe hodnoceny vyhledávači, což může zvýšit organickou návštěvnost webu. Investice do optimalizace rychlosti načítání webu tedy není jen technickou záležitostí, ale klíčovým krokem ke zlepšení obchodních výsledků a uživatelské spokojenosti.

  • Do 100 milisekund: považujeme za okamžitou reakci.
  • Do jedné vteřiny: poznáme prodlevu, ale nepřerušíme úkol.
  • Nad pět vteřin: ztrácíme pozornost a máme tendenci začít plnit jiný úkol.

UI

Grafika a design je rozhodující faktor. Na internetu najdete, že i ošklivý web dokáže prodat — to je pravda. Hezký web ale dokáže prodat ještě více, protože působí důvěryhodněji, dokáže lépe komunikovat informace a návštěvníci se na něj rádi znovu vrátí.

Lidé si raději prohlíží, nežli čtou dlouhé odstavce nic neříkajícího „blábolení". Pokud web zaujme na první pohled, zvyšuje se konverze návštěvníka na zákazníka.

UX

Nenechte uživatele přemýšlet co má dělat. Naservírujte mu jednoduchý a srozumitelný konverzní průchod. Analyzujte, kde se zákazník zasekává a proč. Může se jednat o nesrozumitelné menu nebo složitý poptávkový formulář. Také se může jednat o špatně designované tlačítko, které uživatel nepochopí, že je proklikové. Těch věcí je bambilion. Na všem ztrácíte zákazníka – peníze…

SEO

SEO je důležitou součástí webu a e-shopu. Nebudu tu nyní řešit obsahové SEO, ale technické – je dobré mít web vhodně technicky optimalizován. Co to znamená?

Představte si, že na webu budete mít 5 obrázků a každý po 10 MB – přeci chcete dát to nejlepší. To je 50 MB dat, které je zapotřebí stáhnout, a to nějakou dobu trvá. Navíc lidé s omezeným datovým připojením Vám moc nepoděkují.

Nebo se načte web, ale scripty až později. Tyto scripty zapracují po několika vteřinách, a to může mít za následek posun prvků. Jistě to znáte. Chcete už kliknout na tlačítko a v tu chvíli se stránka posune a kliknete někam jinam. Takový problém mají převážně krabicová řešení, kde nemáte přístup k šabloně.

A takový věcí je více, co se řeší… Ale to by bylo na jiný a delší článek. Pokud jste to dočetli až k tomuto řádku, zaujal jsem vaši pozornost, což bylo cílem a vidíte, že psychologie nelže. Pokud má Váš web/e-shop nějaké potíže, určitě mně můžete napsat a vymyslíme společně řešení.

Cookies

Vážím si vašeho soukromí. Pomocí cookies analyzuji návštěvnost a přizpůsobuji obsah podle vašich potřeb. Informace o tom, k čemu používáme jednotlivé cookies naleznete v záložce Detaily.