Je doména opravdu Vaše?

Kollert Slavomír
8.9.2025

Velká část podnikatelů podceňuje jednu zásadní věc – registraci domény na své jméno. Typicky se stává, že se klient rozhodne postavit nový web nebo e-shop a tvrdí, že doménu už vlastní.

Je doména opravdu Vaše?

Velká část podnikatelů podceňuje jednu zásadní věc – registraci domény na své jméno (doména je internetové jméno - google.com, facebook.com, seznam.cz, kollertslavomir.cz, aj.). Typicky se stává, že se klient rozhodne postavit nový web nebo e-shop a tvrdí, že doménu už vlastní. Po ověření vlastnictví se však často ukáže, že doménu vlastní někdo jiný – typicky původní webmaster, se kterým klient ztratil kontakt nebo se nepohodl anebo agentura, která doménu registrovala na sebe. Z mé praxe to bývá tak 1/3 případů, což je opravdu mnoho.

Důvody jsou obvykle dva

Prvním je, že majitel firmy se nechce zabývat „technickými“ záležitostmi, jako je registrace domény – proces je přitom naprosto jednoduchý, stejně jako nákup zboží na e-shopu. Za pár minut máte hotovo. Druhým důvodem je, že webmaster nebo agentura registruje doménu na sebe, aby mohla držet majitele firmy „v šachu“. Připomíná to situaci, kdy byste kupovali dům, ale nechali ho napsaný na notáře, který převod zařizuje – bydlet v něm můžete, ale kontrolu nad ním nemáte.

2 minuty za tisíce

Situace, kdy doména není registrovaná na majitele firmy, může způsobit značné komplikace. Bez přístupu k doméně nelze web plně ovládat, měnit DNS záznamy, nastavovat e-mailové služby ani přenášet web k jinému poskytovateli. Pokusy o zpětný nákup domény jsou složité, drahé a někdy až nemožné.

V praxi to znamená, že buď musíte komunikovat s vlastníkem domény – typicky původním webmasterem – a zasílat žádosti o převod vlastnictví (doporučený dopis, datová schránka), což může být zdlouhavé a komplikované. Nicméně nejlepší cesta, pokud jste už v problému. Pokud alespoň k doméně máte přístup, můžete ji sice spravovat, ale vlastník ji kdykoliv může odpojit, nezaplatit za obnovu nebo ji zablokovat. Je to taková ruská ruleta - nikdy nevíte, kdy Vás to může trefit. Další možnost je, že pokud doména expirovala nebo jste ji nechali expirovat, začíná proces jejího uvolnění – po přibližně 14 dnech je pozastavena, poté zůstává několik týdnů až měsíců v DNS zóně, kdy poté dojde k uvolnění. Následně může být vydražena, což znamená další riziko ztráty. Ceny lukrativních domén mohou být tisíce až desítky tisíc korun, a někdy i více. A domény nemusejí být jen lukrativní, ale může ji chtít Vaše konkurence! Po vydražení se teprve platí roční platba. Pro představu - v době psaní tohoto článku byla vydražena jediná (nejdražší) doména za 152 077 Kč a bylo na ni 88 příhozů. Většinou to bývá kolem tisíců nebo se nevydraží vůbec. V případě, že se doména nevydraží, bude vymazána z registrů a může být znovu zakoupena typickou cestou. Reálně tak můžete být třeba 3 - 6 měsíců offline bez domény. Avšak postup a proces se liší na základě doménového TLD (koncovky - cz, eu, com).

Většina majitelů si ale řekne, že se koupí jiná doména a je problém vyřešen. Ne, pouze se tím zaplácne problém jiným problémem. Vaše doména totiž má nějakou historii, je indexovaná ve vyhledávačích (SEO), máte budované zpětné odkazy (link building), vedou na to všechny reklamy (PPC), máte na ni e-maily, atp. O to všechno rázem přijdete a začínáte od začátku. Tvrdě jste provedli restart. A to vás však bude stát další peníze.

Vždy na majitele a na soukromý e-mail!

Pro podnikatele je proto zásadní, aby doména byla registrovaná přímo na ně, ideálně na fyzickou nebo právnickou osobu, která firmu vlastní, a na soukromý e-mail majitele, kde má vždy přístup a používá ho běžně. Velmi častou chybou je registrace druhé domény na e-mail, který patří první doméně – pokud k ní majitel ztratí přístup, komplikuje to převody vlastnictví a administraci na druhé doméně. Navíc - pokud je registrovaná na Vás, budete dostávat proforma faktury a informace o tom, že se blíží datum expirace. Takže se Vám nemůže stát, že to nebude zaplacené.

Jak zjistit, jestli jste držitelem?

Pro zjištění se můžete podívat do veřejného rejstříku WHOIS - https://www.nic.cz/whois/. Rozklikněte adresu, zadejte Vaši doménu a ukáže Vám to informace. Pokud u kolonky Držitel vidíte Vaše jméno, je to v pořádku. Pokud tam bude někdo jiný, zbystřete! To stejné platí pro Administrativní kontakt - tam by měla být pouze osoba, které věříte!

Registr funguje pouze pro české TLD (tečka cézet domény). Pro ostatní musíte hledat v jiných rejstřících, ale často narazíte, že se jméno Držitele nedozvíte. Proto je důležité to rovnou zpočátku podchytit.

Jak na to?

Doporučený postup je jednoduchý. Jakmile máte název firmy nebo značky, registrujte doménu okamžitě na sebe. Zvažte také ochranu variant názvu, abyste zabránili konkurenci nebo jiným subjektům převzít podobné adresy. Pravidelná kontrola a obnova domény zajistí, že nikdy neztratíte kontrolu nad svou digitální identitou. Více na toto téma jsem psal v článku https://www.kollertslavomir.cz/blog/jak-spravne-vybrat-domenu

Doména není jen adresa webu – je základním prvkem vaší značky a online bezpečnosti. Pokud ji nevlastníte vy, riskujete ztrátu kontroly nad svým podnikáním a komplikace, které mohou stát čas i peníze. Nepřepisujte „dům“ na cizího člověka – stejně tak nespoléhejte na to, že někdo jiný drží vaši doménu. Více o správném výběru domény a jejím zabezpečení najdete například v tomto článku: Jak správně vybrat doménu.

Cookies

Vážím si vašeho soukromí. Pomocí cookies analyzuji návštěvnost a přizpůsobuji obsah podle vašich potřeb. Informace o tom, k čemu používáme jednotlivé cookies naleznete v záložce Detaily.